Sauvakävelyn pehmeämpi puoli

Myönnettävä se on: olen ihan valtavan stressaantunut. Syksy on ollut kiireinen. Töitä, töitä, töitä ja... töitä. Ei muuta. Paitsi kolotusta selässä ja niskassa. Huono työasento ja tietokoneen äärellä vietetyt lukemattomat tunnit vaivaavat koko kroppaa.

Töitä ja kipua.

Töitä ja kipua ja väliin jääneitä hiihtokoulukertoja. On täytynyt siirtää muu elämä työn alta pois. Energiaa ei riitä kovaan treeniin, vaikka sitten taas toisaalta juuri se kai synnyttäisi uutta energiaa. Kun vaan lähtisi. Siitäkin tulee stressi. Ostin sauvatkin. Minä! Ensimmäistä kertaa elämässäni. Nyt vain pitäisi ehtiä tutustua niihin paremmin. Mutta kun...

Harmittelin tilannettani Hiihtokoutsi-Hannalle. Hanna totesi, että ei minun edes kannata stressata itseäni vielä enemmän ajatuksella, etten jaksa tiukkojen työpäivien jälkeen enää repiä itseäni kovaan treeniin. Hän kannusti minua tutustumaan sauvakävelyn pehmeämpään puoleen.

Sauvakävelyn vahvuus ja rikkaus on sen moninaisuus: se tyydyttää mitä erilaisimpia liikuntatarpeita eri ikäisille ja eri elämäntilanteessa oleville. Hanna ehdotti minulle kiireen ja stressinpurkua tehden pieniä rentoutumis- tai tietoisen läsnäoloharjoituslenkkejä sauvojen kanssa - meditaatiokävelyä, joka purkaisi kehon ja mielen lukkoja sekä antaisi uutta virtaa.

Näitä kävelyjä teen nyt lähes päivittäin, sillä ne ovat toimineet tilanteeseeni erinomaisesti.

Meditaatiokävelyllä otan joka kerta jonkun tietyn tavoitteen: esimerkiksi keskityn jäykän niska-hartiaseudun rentouttamiseen tekemällä ensin alkulämmittelyt keskittyen ylävartalonlihaksistoon (sauvat muuntuvat kätevästi ulkoilmakuntosaliksi, kuten kaikki Letskin hiihtokoululaiset jo tietävät). Sitten teen kevyttä, matalasykkeistä ja mahdollisimman pitkäkestoista kävelyä kauniissa, minulle tärkeässä ympäristössä. Välillä voin kulkea vain ilman sen kummempaa fysiologista tavoitetta keskittyen hengittämään puhdasta ilmaa, nauttimaan hetkestä ja ihmettelemään luontoa sekä puhumaan itselleni lempeästi kiittäen kaikesta hyvästä elämässä juuri nyt.

Ja sitten seuraavassa hetkessä voin halutessani muuttaa harjoituksen intensiteettiä, hakea uusia vaikutuksia ja tuntemuksia vaihtamalla reittiä sekä harjoitteita. Näin saadaan stimuloitua kroppaa uudella tavalla ja muunnella tuloksia. Motivaatiokin pysyy yllä kun treenejä voi monipuolisesti muunnella ja vaihdella.

Minä ja minun uudet sauvani ollaan jo aika hyvä parivaljakko. On ollut hienoa huomata ihan konkreettisesti millaisia vaikutuksia meditaatiokävelyilläni on ollut:

niska-hartiaseudun kipu sekä jännitystilat ja jäykkyys ovat helpottuneet, selän ja raajojen liikkuvuus sekä notkeus ovat selvästi parantuneet ja mikä tärkeintä, mieleni on paljon kirkkaampi.

Raitis ulkoilma on jännä juttu. Kun lähtee ulos ja saa kehon liikkeeseen, mieli kohentuu heti. Minusta tulee paljon rennompi ja ideoita alkaa virrata päähän. Sauvat ovat tuoneet kävelyihin aivan uuden ulottuvuuden. Ja stressinikin pysyy nyt paremmin kurissa.

Oletko sinä stressaantunut ja kiireinen? Liikenisikö edes puoli tuntia meditaatiosauvakävelylle luonnossa? Voin luvata, että olet kuin uusi ihminen!

/Ämmä, kiitollisena Hiihtokoutsista, joka ratkaisee tilanteen kuin tilanteen

#sauvakävely #meditaatio #treeni #ulkoilu

Liity LETSKI- heimoomme HETI!

Your details were sent successfully!

Hiihdä perässä ja seuraa meitä: 

  • Facebook Basic Square
  • Instagram Social Icon
Suosittelemme
Viimeisimmät
No tags yet.
Etsi tägillä
Arkisto